Voltride Magazín

Toto je prehľad pravidiel pre elektrokolobežky v EU krajinách

Či si počas jazdy môžete dať pivo alebo či môžete elektrickú kolobežku parkovať na chodníku už budete mať jasno.

max_blinker_article_EU_legislativa_image_001 

 

Drvivá väčšina majiteľov elektrickej kolobežky vám potvrdí, že sa veľmi rýchlo stane ich neodmysliteľnou súčasťou každodennej dopravy. No tak ako sú z nich niektorí ľudia nadšení, druhým už toľko radosti robiť nemusia. Najmä vtedy, ak kolobežkári jazdia nezodpovedne a ohrozujú okolitú dopravu či chodcov.

Keďže popularita elektrických kolobežiek stále stúpa, rastie tiež riziko nehôd, ktorých príčinou sú práve ich nezodpovední jazdci. Aj preto sa naprieč štátmi uzákoňujú pravidlá pre elektrické kolobežky, ktoré jasne vymedzujú, za akých podmienok sa môžu používať. Horšou správou je, že takéto zákony má každý štát zakotvené inak, alebo ich nemajú vôbec.

A tak nech už idete na dovolenku, za prácou či sa sťahujete do iného štátu, určite by ste neradi dostali pokutu za nesprávnu jazdu na elektrickej kolobežke. Preto sme pre vás pripravili výber tých najzákladnejších pravidiel, ktoré platia pri jednotlivých európskych štátoch.

Podmienky a pravidlá v článku platili v januári 2023. Aktuálne zákony sa tak v každom štáte môžu líšiť.

 

Sú vôbec elektrické kolobežky legálne?

Ešte skôr než zapnete vašu elektrickú kolobežku a vydáte sa brázdiť cesty, uistite sa, či s ňou vôbec môžete na komunikáciu vyjsť.

Vo väčšine štátov je síce jazda povolená, no existujú aj výnimky. Ak vás policajti zastavia na verejnej komunikácii napríklad v Írsku či Veľkej Británii, pripravte si mastnú pokutu až do výšky 350 €.

Naopak, v Albánsku, Holandsku, Litve, či v Maďarsku nemajú presne dané pravidlá. No je vždy lepšie si pred jazdou nasadiť prilbu, jazdiť nanajvýš opatrne a podľa pravidiel klasickej cestnej premávky.

 

Odkedy môžem jazdiť na elektrickej kolobežke?

Rozdiely pri jednotlivých štátoch nastávajú tiež v otázke, od koľkých rokov smú jazdci používať elektrické kolobežky. Veková hranica sa líši pomerne výrazne, a to od 10 až po 18 rokov. Pozrime sa na to detailnejšie.

Od 10 rokov si jazdu bez sprievodu na elektrickej kolobežke môžu užiť osoby v Estónsku a v Poľsku, kde však až do 18. roku musíte mať pri sebe cyklo preukaz. Ten istý prípad platí aj pre desaťročných v Rakúsku. Bez cyklo preukazu je jazda povolená až od dvanástich.

Dvanásťroční kolobežkári si podľa zákona môžu zajazdiť vo Francúzsku a v Chorvátsku. O rok starší zase môžu vyraziť v Luxembursku.

Najčastejšia veková hranica naprieč európskymi štátmi je 14 rokov, ktorú majú uzákonenú v Bulharsku, na Cypre, v Lotyšsku, Nemecku, Rumunsku, Slovinsku a Taliansku.

V Dánsku a na Slovensku je hranica posunutá do 15. roku života. V prípade Slovenska však táto hranica platí len v prípade, že kolobežkári jazdia po cestách. Pre iné komunikácie hranica neexistuje. Od šestnástich nebudú mať problém s jazdou v Belgicku, Španielsku a na Malte.

Najprísnejšie vekové pravidlá platia v Portugalsku, kde si jazdci musia počkať až kým dovŕšia 18 rokov.

 

Aká je povinná výbava elektrokolobežky?

Rozdielne formulované zákony naprieč európskymi štátmi neminuli ani otázku povinnej výbavy. Zatiaľ čo v Portugalsku povinná výbava ratifikovaná nie je, v Nemecku zase musíte jazdiť spolu s dokumentami a licenčnou značkou. Aby boli prvky povinnej výbavy prehľadné, zhrnuli sme ich pre vás po jednotlivých krajinách:

V Grécku a v Chorvátsku je povinná prilba a reflexná vesta za zníženej viditeľnosti.

V Estónsku je povinné nosenie prilby, ale len do 16 rokov. V Luxembursku zase musíte mať bližšie nešpecifikované osvetlenie vpredu a vzadu. Takéto osvetlenie spolu s nosením prilby do 18. rokov je treba dodržiavať v Slovinsku.

Predné biele, zadné červené svetlo a reflexné prvky spolu s brzdami musí vaša kolobežka obsahovať v Českej republike, Dánsku, Lotyšsku a v Rakúsku.

Rovnaké podmienky, no navyše s klaksónom je potrebné mať v Belgicku, na Cypre, vo Fínsku, Francúzsku a v Švédsku.

 

max_blinker_article_EU_legislativa_image_002

 

Na ešte prísnejšie pravidlá povinnej výbavy sa pripravte v Bulharsku, Rumunsku a v Španielsku, kde okrem vyššie spomenutého musí kolobežka disponovať brzdovým svetlom. V mestách ako Barcelona, Alicante či Benidorm musíte mať tiež uzatvorené poistenie kolobežky. Ku všetkým svetelným prvkom budete musieť mať v Taliansku navyše smerovky.

Malta k povinným podmienkam pristúpila tak, že k prilbe, prednému a zadnému svetlu spolu s klaksónom musia mať majitelia elektrických kolobežiek povinné poistenie, evidenčné číslo a absolvovaný test pravidiel premávky.

V Nemecku musí byť vaša kolobežka vybavená brzdami, predným a zadným svetlom, a odrazkami po bokoch, no okrem toho musíte mať pri sebe doklady ako certifikát kolobežky a návod na jej obsluhu. K tomu všetkému na kolobežke musí byť umiestnená plaketa o povinnom poistení.

Nové pravidlá povinného poistenia pre elektrické kolobežky v EÚ

Európsky parlament prijal novú smernicu, ktorá členským štátom Európskej Únie nariaďuje od 1. januára 2024 dať do platnosti zákon o uzatvorení povinného zmluvného poistenia pre elektrické kolobežky. Týka sa to modelov s maximálnou rýchlosťou vyššou ako 25 km/h, respektíve kolobežiek, ktoré vážia viac ako 25 kg a ich rýchlosť presahuje 14 km/h.

 

Môžem ísť s elektrickou kolobežkou po chodníku?

Pálčivým problémom viacerých veľkých miest v Európe je fakt, že po chodníkoch a peších zónach jazdia kolobežkári vo veľkých skupinách či nebezpečnou rýchlosťou. Aj preto sa zákony líšia nielen medzi štátmi, ale dokonca sa nájdu prípady, keď jazdu po chodníku upravujú aj miestne vyhlášky.

 

max_blinker_article_EU_legislativa_image_003

 

V ktorých štátoch teda môžete jazdiť po chodníku a v ktorých je to zakázané? Pozrite si zoznam nižšie:

Po chodníku bez obmedzení: Estónsko, Luxembursko

Po chodníku s obmedzením:

  • Cyprus (len na námestiach a maximálne 10 km/h)
  • Fínsko (maximálne 6 km/h)
  • Grécko (maximálne 6 km/h)
  • Chorvátsko (po chodníku len tam, kde nie sú cyklotrasy)
  • Lotyšsko (maximálne 6 km/h)
  • Malta (maximálne 10 km/h)
  • Poľsko (len v prípade, že sa nedá ísť inou cestou a maximálne 6 km/h)
  • Slovensko (prispôsobiť rýchlosť chodcom)

 

Zákaz jazdy po chodníkoch:

  • Belgicko (povolené len v peších zónach označených značkou a maximálne 6 km/h)
  • Bulharsko
  • Česká republika
  • Dánsko
  • Francúzsko
  • Nemecko (povolené len na značkou vyznačených miestach)
  • Portugalsko
  • Rakúsko (povolené len v peších zónach a krokom)
  • Rumunsko
  • Slovinsko (povolené len v peších zónach maximálne 6 km/h)
  • Španielsko
  • Švédsko
  • Taliansko

 

Povolené parkovanie na chodníkoch:

  • Belgicko (povolené len na vyznačených plochách)
  • Estónsko (musí byť aspoň 1,5m priestoru pre chodcov)
  • Francúzsko
  • Malta (kolobežka nesmie prekážať chodcom)
  • Nemecko (kolobežka nesmie prekážať chodcom)
  • Poľsko (povolené len na vyznačených plochách a chodníkoch s aspoň 1,5m priestoru pre chodcov)
  • Rakúsko (musí byť aspoň 2,5m priestoru pre chodcov)
  • Slovensko (parkovať tak, aby neprekážali chodcom)
  • Španielsko (povolené len na vyznačených plochách)

 

Vo Švédsku a Taliansku je parkovanie elektrických kolobežiek na chodníku zakázané. Ostatné krajiny túto otázku v legislatíve ustanovenú nemajú. Vždy je však lepšie si pred parkovaním či jazdou na chodníku overiť, či tento bod neupravujú mestské vyhlášky a ustanovenia.

 

Aká je povolená maximálna rýchlosť a maximálny výkon kolobežky?

K bezpečnosti kolobežkárov, ale aj ostatných účastníkov na ceste prispieva tiež uzákonenie maximálnej povolenej rýchlosti. V niektorých prípadoch dokonca štáty pristúpili aj k zastropovaniu výkonu, ktorým elektrické kolobežky môžu disponovať. Ako to vyzerá v praxi?

  • Belgicko: len na cyklo chodníkoch a krajniciach ciest maximálne 25 km/h
  • Bulharsko: v autobusových pruhoch a cestách s povolenou rýchlosťou do 50 km/h je možné jazdiť maximálne 25 km/h
  • Cyprus: na cyklo chodníkoch a na cestách s povolenou rýchlosťou do 30 km/h je možné jazdiť maximálne 20 km/h
  • Česká republika: len na cyklo chodníkoch a krajniciach ciest maximálne 25 km/h a s výkonom do 1 kW
  • Dánsko: maximálne 20 km/h
  • Estónsko: maximálne 25 km/h
  • Fínsko: na cestách a cyklo chodníkoch maximálne 25 km/h a do 1kW (v Helsinkách len 15 km/h a zákaz jazdy počas noci)
  • Francúzsko: maximálne 25 km/h aj mimo mesto, no len na greenways – vyznačených cyklo pruhoch
  • Grécko: na krajnici ciest maximálne 25 km/h
  • Chorvátsko: na cyklo chodníkoch maximálne 25 km/h a s výkonom do 600W
  • Lotyšsko: maximálne 25 km/h, ale len na cestách s povolenou rýchlosťou 50 km/h a autobusových pruhoch, po ktorých môžu jazdiť bicykle
  • Luxembursko: na cestách maximálne 25 km/h
  • Malta: na cyklo chodníkoch maximálne 10 km/h, na cestách maximálne 20 km/h
  • Nemecko: len na cyklo chodníkoch maximálne 20 km/h a s výkonom do 500W
  • Poľsko: na cyklo chodníkoch a na krajniciach ciest s povolenou rýchlosťou do 30 km/h je možné jazdiť maximálne 20 km/h
  • Portugalsko: na cyklo chodníkoch a po uliciach miest je možné jazdiť maximálne 25 km/h
  • Rakúsko: len na cyklo chodníkoch maximálne 25 km/h a s výkonom do 600W
  • Rumunsko: na cyklo chodníkoch a na krajniciach ciest s povolenou rýchlosťou do 50 km/h je možné jazdiť maximálne 25 km/h
  • Slovinsko: na cyklo chodníkoch a na krajniciach ciest s povolenou rýchlosťou do 50 km/h je možné jazdiť maximálne 25 km/h
  • Švédsko: maximálne 20 km/h a výkon do 250W
  • Taliansko: len na cyklo chodníkoch aj mimo mesta maximálne 20 km/h a s výkonom do 500W

 

V Španielsku síce obmedzenie rýchlosti neplatí, no na elektrickej kolobežke môžete jazdiť len po mestských cestách.

Ostatné štáty vo svojej legislatíve úpravu maximálne povolenej rýchlosti či výkonu ustanovenú nemajú.

 

Môžem na kolobežke jazdiť pod vplyvom alkoholu?

 

max_blinker_article_EU_legislativa_image_004

 

Otázka, ktorá isto zaujíma nejedného kolobežkára, ktorý sa počas víkendovej jazdy či po ceste z práce plánuje zastaviť na pivo či pohár vína. Ako už zrejme tušíte, aj to, či na kolobežke môžete jazdiť s alkoholom v krvi sa líši od každého štátu. V ktorých krajinách je teda jazda pod vplyvom alkoholu povolená?

Limit do 0,5 promile: Belgicko, Cyprus, Dánsko, Francúzsko, Lotyšsko, Nemecko, Slovensko (do 0,48 promile, no len v obci alebo na cyklo chodníku), Slovinsko, Švédsko, a Taliansko

V Rakúsku si na kolobežku môžete stúpiť aj s 0,8 promile alkoholu v krvi.

Zákaz alkoholu: Česká republika, Estónsko, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko a Španielsko

V ostatných štátoch jazdu na kolobežke pod vplyvom alkoholu buď zákon priamo neupravuje, alebo je len v procese prípravy na jeho prijatie. To je napríklad prípad Švédska a Fínska.

Či už však zákony prikazujú jazdu zatriezva, s prilbou na hlave alebo danou maximálnou rýchlosťou, Max Blinker odporúča jediné – bezpečnosť musí byť vždy na prvom mieste. A tak hoci to legislatíva nemusí požadovať, zakaždým je dobré vybaviť sa základnými ochrannými a bezpečnostnými prvkami, a venovať plné sústredenie jazde.

Kategórie

Do košíka ste si vložili
Množstvo
Celkom
There are 0 products in your cart. There are 0 products in your cart.
Celkom (s DPH)
Pokračovať v nákupe