Kliknite pre viac výsledkov
Neboli nájdené žiadne produkty.
Váš košík je prázdny Pozrieť ponuku
Počet ľudí, ktorí viac a viac prichádzajú na chuť využívaniu elektrických kolobežiek na každodennú dopravu neustále rastie. Vyznávačov individuálnej elektromobility tento fakt určite teší. No tak ako každá vec, aj hustejšia premávka elektrických kolobežiek na cestách a chodníkoch má dve strany mince. Okrem viacerých výhod elektrokolobežiek nesú aj negatíva, ktorých príčinou nie sú kolobežky ako také, ale skôr ich jazdci.
Nezodpovednosť, nepozornosť, nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti elektrickej kolobežky či iné porušovanie pravidiel cestnej premávky často vedie k nehodám. Najhoršie je, že ich súčasťou sú aj okoloidúci chodci. Tým sa riziko jazdy ešte zvyšuje, a zároveň sa rozširuje štatistika nehôd, ktorých súčasťou boli práve elektrické kolobežky.
Ako táto štatistika vyzerala na Slovensku v roku 2022? Ako sa vyvíjal trend nehodovosti počas posledných desiatich rokov a koľkokrát bol jazdcom nameraný alkohol v krvi?
Z pohľadu nehodovosti na elektrických kolobežkách bol rok 2022 rekordným v negatívnom zmysle. Príslušníci policajného zboru na celom Slovensku celkovo zaznamenali až 363 nehôd, v ktorých boli zapojení jazdci na kolobežkách a bicykloch. Z tohto počtu ich najviac bolo v Žilinskom kraji, a to až 63. V porovnaní s Banskobystrickým krajom tam museli policajti zasahovať vyše dvakrát viac.
Koľko prípadov bolo zaznamenaných vo vašom kraji sa dozviete v tejto mape:
Rastúci trend využívania elektrických kolobežiek síce úmerne zvyšuje aj nehodovosť, no údaje z roku 2022 oproti druhému najvyššiemu číslu počtu nehôd v poslednom desaťročí nenarástlo až tak rapídne. V roku 2018, keď trend vlastnenia elektrokolobežiek len začal pomaly stúpať, dosiahli nehody číslo 355. To naznačuje, že hoci počet elektrokolobežkárov rastie, rovnako rastie aj ich zodpovednosť, keďže celkový počet nehôd nedosahuje extrémne hodnoty:
Zatiaľ čo celkový počet nehôd nenarástol oproti predchádzajúcim rokom o signifikantnú porciu, v inom ohľade štatistika vzrástla oveľa viac. Tým je počet prípadov, kedy bol jazdcom na bicykloch a kolobežkách pri kontrole nameraný alkohol v krvi.
Oproti predchádzajúcemu roku predstavuje rozdiel až 21 prípadov, čo je najvyšší medziročný nárast za posledných desať rokov:
O tom, že riziko spôsobenia nehody pod vplyvom alkoholu je niekoľkonásobne vyššie než za triezva, nemusí byť žiadna debata. V slovenskej legislatíve platia pravidlá jazdy pre elektrokolobežky, kde sa však povoľuje jazda na kolobežke pod vplyvom alkoholu na ceste pre bicykle a na chodníkoch s hodnotou do 0,5 promile. No je na zodpovednosti každého jednotlivca, aby na kolobežku stúpil len vtedy, keď ju môže viesť s plným vedomím. V opačnom prípade sú na tej najlepšej ceste hojne prispievať do celkovej štatistiky nehodovosti.
Žiadna z nehôd nie je situáciou, v ktorej by sa človek chcel niekedy ocitnúť. Našťastie, väčšina prípadov skončí bez ujmy na zdraví alebo len s ľahkými zraneniami. V roku 2022 z celkového počtu nehôd na bicykloch a kolobežkách vyviazlo s drobnými poraneniami 304 ľudí.
Bohužiaľ, osud si vybral aj prípady ťažkých a smrteľných zranení. Tieto príhody sa už síce nedajú vrátiť, no mali by aspoň slúžiť ako výstraha, keď sa zábava v sekunde môže zmeniť na boj o život.
Či využívate elektrickú kolobežku ako funkčný prostriedok na každý deň alebo s ňou vyrážate najmä za dobrodružstvom, zakaždým myslite na jedno – bezpečnosť vás aj ostatných naokolo. Preto by mala byť aspoň prilba základnou výbavou, na čo kladieme dôraz aj v príručke kolobežkára
Pre deti na elektrických kolobežkách do 15 rokov je prilba povinnou výbavou, no ani po dovŕšení tohto veku by nemala z vlastnej iniciatívy zostať doma v skrini. Násobne tým zvyšujete šancu, že pri prípadnej kolízii neprispejete do štatistiky ťažko či nebodaj smrteľne zranených kolobežkárov.
Hoci sa, našťastie, pri nehode nemusí nič stať vám, stále môžete spôsobiť škodu na majetku sebe aj ostatným. Aj preto nová smernica Európskej únie od roku 2024 nariaďuje majiteľom uzatvoriť povinné poistenie elektrických kolobežiek s maximálnou rýchlosťou presahujúcou 25 km/h. To sa týka aj tých modelov, ktoré dosahujú rýchlosť nad 14 km/h, a zároveň ich hmotnosť presahuje 25 kg. Pri ich čoraz väčšej koncentrácii sú tieto dva kroky bezpečnosti len základným kameňom, aby sa štatistiky interpretované v tomto článku z roku na rok nezvyšovali.
V blízkej dobe sa vám ozveme a doladíme spolu detaily.
V blízkej dobe sa vám ozveme a doladíme spolu detaily.
We work hard to provide you the best experience possible.
V blízkej dobe sa vám ozveme a doladíme spolu detaily.
Mrzí nás, že nemáte dostatok informácií o vašej objednávke. Vždy sa snažíme zákazníkov o všetkom priebežne informovať. Prosíme vyplniť nižšie uvedené údaje a po preverení situácie sa ti čím skôr ozveme.
Sme vďační za každú pochvalu a odporúčanie. Motivuje nás to v našej každodennej práci.
Mrzí nás, že niečo nie je v poriadku. Prosíme o čím presnejší popis vašej situácie, aby sme ju vedeli urýchlene preveriť a riešiť. Vaša sťažnosť neskončí iba na našich zamestnancov, ale odíde aj vedeniu a majiteľom spoločnosti Voltride.
Ďakujeme za vašu správu. Ozveme sa vám.
Pomôžte nám zlepšovať sa. Máte nejaké nové návrhy?
Každé milé slôvko od vás nás poteší. Napíšte nám.
Našli ste v texte chybu? Oceníme ak nám dáte vedieť.
Ďakujeme za vašu správu. Ozveme sa vám.
Voltride meníme na Max Blinker
Viac informácií